Semaine 5 je suis un camerounais!

17 november 2018 - Yaoundé, Kameroen

Ik betrap mezelf inmiddels op het overnemen van Kameroense gewoontes. Zo ben ik in Nederland echt een man van de tijd. Hier in Kameroen nemen ze het niet zo nauw met de tijd. Hier komt iedereen standaard een uur te laat op het werk. Dus waarom zal ik me dan wel gaan haasten? Integreren noemen ze dat ook wel...🙂

En dan nog het verhaal van de spinnetjes. Op het begin van mijn verblijf vond ik het verschrikkelijk dat er spinnetjes in mijn schoen zaten op het moment van aantrekken. Nu kijk ik er niet meer van op en zet ik mijn schoen voor het aantrekken gewoon even een paar minuten in de zon, probleem opgelost.

Afgelopen donderdag ben ik naar het mooiste park van Yaoundé gegaan. Daar viel me op dat dit dé plek is voor Kameroeners om tot rust te komen. Ondanks dat het er best vies is, auto's met hoge snelheid langs het park razen en het park midden in het centrum ligt. Eigenlijk is het zonde dat zo'n stad als Yaoundé helemaal volgebouwd is en er daardoor heel veel bomen gekapt moesten worden. Zodra je de stad uitrijdt zie je pas hoe mooi Yaoundé zou kunnen zijn. Als ze iets meer de natuur de ruimte hadden gegeven. Zonde is dat.

Vanochtend ben ik naar de markt geweest. Het is ook de meest vieze plek van de stad. Het was voor het eerst in deze stad dat ik me een beetje ongemakkelijk voelde. Overal kruiwagens met hout die je tegen kuit aanrijden. En de ondraaglijke stank van ik wil niet eens weten wat. Maar bovenal waren de mensen wel vriendelijk en niet opdringerig tegen me. Of dat kwam omdat ik samen met een Kameroener liep zullen we nooit weten.. 😉 Het is in ieder geval fijn dat ik op zulke plekken niet alleen hoef te lopen.

Over precies twee weken zal ik weer thuis zijn. Dan is het ook weer mooi geweest.

Mark.

1. Opa en oma:
    17 november 2018
    bedankt Mark! weer fijn om het weer te kunnen lezen, groetjes van opa en oma.
  2. Kim:
    18 november 2018
    Hey Markie, net even je laatste 3 verslagen gelezen. Ik was 2 weken op trek dus even geen internet (heerlijk). Erg leuk om te lezen wat je mee maakt. En wat ga je inderdaad anders naar de wereld kijken he..?! Hier in Nepal ook weer poef erg veel armoede.. Geniet van je laatste 2 weken en strekte met het afscheid nemen van de mensen en de omgeving! Liefs kus Kim
  3. Martine Borst:
    22 november 2018
    Salut Mark!
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Wat een geweldige dingen maak je mee en wat tof dat je dit onderneemt.
    Ik begrijp uit je verhalen dat je snel weer terug bent!?
    Wordt wennen, die kou hier :(
    Groetjes,
    Martine Borst