Semaine 4 à la découverte du Cameroun

10 november 2018 - Douala, Kameroen

Zondag kon ik als natuurliefhebber dan eindelijk mijn hart ophalen. We gingen naar het dorpje met de onuitspreekbare naam Ngomedzap. Dit dorpje ligt midden in het equatoriale bos van Kameroen. Een geweldig onaangetast stukje natuur ten zuiden van Yaoundé. Heerlijk die rust na 3 weken van constante drukte!

Voor vertrek nog even de nodige schietgebedjes. Achteraf gezien snap ik waarom. Frontale botsingen zijn hier aan de orde van de dag. Onverantwoorde inhaalacties in combinatie met haarspeldbochten en dichte begroeiing (slecht zicht) verklaart het hoge aantal ongelukken. Wel was het mooi dat er aan de kant van de weg mensen stonden te seinen als er een gevaar op ons pad zou komen. Bijvoorbeeld overstekende koeien of een vrachtwagen met pech. Heel bijzonder om mee te maken in ieder geval.

Onderweg kwamen we de door de typisch Afrikaanse dorpjes die verscholen liggen in de dichte begroeiing. Hier was ik als blanke een ware bezienswaardigheid. Mij werd het duidelijk dat hier maar weinig tot geen toeristen komen. Zoals dat in heel Kameroen het geval is eigenlijk.

Donderdag stond de reis naar Douala op de planning. Ook wel bekend als "de oksel van Afrika." De plek in Kameroen waar de harde knaken verdiend worden in de haven. Het is de economische hoofdstad en tevens de grootste stad van het land.

Doordat Douala aan de oceaan ligt is heerst er in tegenstelling tot Yaoundé een onaangenaam klimaat. De zee zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid extreem hoog ligt. Dit in combinatie met de luchtvervuiling, 35+ °C en de opgefokte inwoners mag deze stad met recht de naam "oksel van Afrika" dragen. En ik ben al geen stadsmens.. Lekker dan.

Gelukkig went alles en heb ik me uitstekend vermaakt in Douala. De reden dat we met een groep van 8 muzikanten naar Douala gingen was voor een door hun gegeven concert. Dit vond gisteravond plaats. Het was een enorm geslaagde avond. Wat ben ik fan van de Kameroense feestjes. Met z'n allen lekker dansen en natuurlijk de nodige drankjes. Bovendien heb ik voor het eerst in m'n leven champagne gedronken! 🥂

Moe maar voldaan ben ik net weer aangekomen in Yaoundé. Yaoundé blijft toch mijn favoriet van de twee. Gelukkig is dat ook de plek waar mijn (tijdelijke) huis woont. 😉

Tot over drie weken Nederland! (Wat gaat de tijd snel😌)

Mark.

1. Tim Wijnholt:
    Leuke Markie! Groetjes je broertje
  2. Linda Wijnholt:
    10 november 2018
    Ha die Mark. Wat een belevenissen ben bijna jaloers. Haha geniet er nog effe van deze drie weken. Dan weer lekker thuis. Groetjes je moeder
  3. Linda Wijnholt:
    10 november 2018
    Weer een leuk verhaal. Knap geschreven 👍 Grt. Van je vader uut Banthum.
  4. Bea:
    10 november 2018
    Ha Mark, weer een enthousiast verhaal over je avonturen! En dat in de week van 8 november, in Nederland de dag van de Franse taal! Amuse-toi bien! Gr. Bea
  5. Opa en oma:
    10 november 2018
    Mark het is toch weer fijn ""om met jou op reis te gaan"" we hebben genoten!!!!!
  6. Emy:
    11 november 2018
    Coucou Mark,
    C’était avec grand plaisir de lire tes aventures! Quelle chance d’être là👍🏼Ta soeur est presque jalouse, moi, je le suis🤭 Grosses bises de ton ancien employeur au camping River
  7. Anja Verhoek:
    11 november 2018
    Wat een belevenissen weer!
    Leuk om weer wat van je te horen !