Semaine 1 la gentillesse

19 oktober 2018 - Yaoundé, Kameroen

Na de landing in Yaoundé komt de hitte me tegemoet. Ik word opgewacht door een vrouw die een bord omhoog houdt met als opschrift: Mark Wijnholt. Zij begeleidt me door de douane op weg naar de uitgang van het vliegveld. Daar aangekomen bedank ik Serge hartelijk voor het regelen van mijn persoonlijke assistent. Met als antwoord: "C'est normal."

Dit was mijn eerste ontmoeting met de Kameroense gentillesse. (=Vriendelijkheid) Overal waar je komt zijn de Kameroeners oprecht geïnteresseerd in je. In mijn ogen een wijze les voor sommige Nederlanders. Respecteer elkaar ongeacht de afkomst van iemand!

Ik zal nu even wat vertellen over de voor jullie onbekende stad waar ik verblijf de komende twee maanden. Yaoundé is de politieke hoofdstad van Kameroen met 3,5 miljoen inwoners. Doordat het de politieke hoofdstad is staat de stad nu in teken van de verkiezingen. Overal zie je spandoeken met de hoofden van de  verschillende kandidaten. Het is er altijd een drukte van belang. Ik kom ogen tekort als ik in in de auto zit. De klaxon wordt bij de gele taxi's over het algemeen gebruikt als rem. Ondanks alles zijn de mensen in Yaoundé heel relaxt. Ze leven hier zonder tijd.

Door het compleet andere eetpatroon van de Kameroeners ben ik een beetje ziek geworden. (Lamsvlees en een half stokbrood is nou niet het meest gebruikelijke ontbijtje voor een Nederlander. 😉 ) Gelukkig gaat het op het moment dat jullie dit lezen weer beter.

Nou, de altijd lastige eerste week zit erop. Na de vele indrukken van de afgelopen week kan ik zeggen dat ik me op dit moment redelijk op m'n gemak voel hier. Er staan nog veel mooie dingen op het programma. Zo zal ik de binnenlanden van Kameroen verkennen en ga ik naar de industriële hoofdstad van Kameroen: Douala.

Ik wil graag afsluiten met een leuk stukje taalvaardigheid, de reden immers dat ik in Kameroen ben. Er worden 300 (!) verschillende talen gesproken in Kameroen. In de grote steden is er een soort geheimtaal ontstaan. Dit noemen ze het Camfranglais. Het is in feite een mix van Engels en Frans en nog een paar andere talen.

Bijvoorbeeld:

Je veux go = ik wil gaan.

Nou dat was mijn blog voor de eerste week. Groetjes uit het tropische Kameroen🙇

Mark.

1. Linda Wijnholt:
    19 oktober 2018
    Mark wat een supermooi verhaal. Leuk om je belevenissen te lezen. Top. Geniet ervan. Succes met de taal. Gaat vast goed komen. Liefs mama
  2. Elysia:
    19 oktober 2018
    Wat leuk om dit te lezen! Succes met al het lekkere eten dat je daar gaat krijgen ;) En veel plezier natuurlijk!
  3. Else:
    19 oktober 2018
    Superleuk geschreven! Interessant. Had het eerlijk gezegd ook in het Frans eronder verwacht, dus dat stelt me dan weer teleur... geniet daar!!
  4. Marry:
    20 oktober 2018
    Leuk verhaal Mark! Veel plezier nog.
  5. Jannie Valkman:
    20 oktober 2018
    He Mark, fijn dat je al een beetje gewend raakt. We wensen je een hele fijne tijd daar en geniet ervan.
    Hartelijke groet van oom Wim en tante Jannie
  6. Greta:
    25 oktober 2018
    Heey Mark , mooi om je 1e week mee te beleven! Fijne tijd nog!!